fredag 8 juli 2011

en dag på sjön.


Gårdagen tillbringades på Sveriges vackraste strand (Sandhammaren) och med i väskan fanns, förutom en sjukt god matsäck, den käcka och saltstänkta Vind för våg av Elsa Nyblom. Ett par rödhåriga tvillingar, yrhättor förstås men också väldigt rediga, tillbringar en sommar i Bohuslän och det är underbart att läsa om Strömstad anno 1953. Granit, strandvallmo, färska räkor och nybakade bullar och kaffe i en mässingskittel och en och annan quisling. Det är min mammas gamla bok och jag plockar fram den ibland för att få lite skön västkuststämning (vilket jag kan sakna ibland).
Hur som helst, stranden består av flera kilometer vit sand, vattnet var grönblått och varmt och herregud vad det doftar gott vid havet. Lite tång, musslor, salt. Friskt och rent. Man blir nog en bättre människa av att bo vid havet. Något annat måtte vara omöjligt. Så rent, renande och öppet det är vid kusten. Hur kan man vara inskränkt och knuten i en sådan miljö?

Foto: mitt

När flickboken var slutläst plockade jag fram Ulf Lundells Värmen som också fanns nerpackad. Eftersom jag befann mig på Österlen tyckte jag att det kunde vara passande, men näe. Jag var inte alls på humör för honom. Jag älskar visserligen hans språk, den där malströmmen man fångas av, men igår pallade jag inte med babblet och de evinnerliga diskussionerna - som ju alltid är samma som återkommer. Och, naturligtvis, en ung kvinna. Gäsp.
Alltså ägnade jag mig istället åt att nicka till där på sanden, vaggas till sömns av vinden och vågorna. Vilket resulterade i friskt röda hudpartier vilka vårdas ömt idag. Medelst Jenny Berthelius Mannen med lien, nybakade rågfrallor med leverpastej och smörgåsgurka och en stor kanna te ute i bersån. Kan inte bli mycket bättre en mulen dag som denna.

5 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Det låter härligt vilket som - stranden och/eller bersån. Börjar du alltid dagen med ett bullbak?

Anonym sa...

Vilken ljuvlig dag! Skönt att jag inte var med förmodar jag? Ang. Elsa Nyblom-boken? Är det en gammal flickbok? Jag tror jag minns samma yrhättor som tillbringade en vinter i en stuga vid havet. Är det månne samma käcka flickor?
Bersån förresten?

Danette (som är hjärtligt trött på inloggningsstöket!)

Inkling sa...

Berså och berså... Mer bildligt än bokstavligt, kanske...
Klart det hade varit roligare med dig, men kanske lite mindre lugnt med vovven?
Ja, en gammal flickbok! Jag har två som handlar om flickorna, Yrsa och Yrja. Underbara!

Klart jag bakar varje dag. Äter man två plåtar rågbullar per dag gäller det att hänga med.

Helena sa...

Det här är andra gången jag hör talas om Jenny Berthelius på två veckor. Hon skrev (skriver?) pusseldeckare och psykologiska thrillers, inte helt väsensskilda från tidiga Lang, right? Hur får man tag på hennes böcker? Vilka är bäst?

Flickbokstvillingar btw, gotta love it!

Inkling sa...

Ja, Jenny Berthelius kan nog räknas som ett slags Lang från sjuttiotalet. Ganska enkla men trevliga deckare. Eller kanske mer rysare än deckare förresten. Jag minns att de gick som följetong ibland i damtidningar som Femina i början av åttiotalet.
Du kan nog hitta hennes böcker på antikvariat skulle jag tro, eller på någon bibbla som gallrar - det är så jag hittat de flesta av mina JB. Hon är inte så poppis på biblioteken längre så då rensar man ut...
En riktigt läskig en är Skräckens ABC. Ensam kvinna ute på landet bara VET att någon försöker ta sig in och mörda henne... Hu!

Flickbokstvillingar - YES!