lördag 4 december 2010

Baby, it's cold outside!

Ah! Äntligen lördag. Vaknar tidigt, sätter fötterna på kalla trägolv och får igång brasan i kaminen och tassar sedan ut i snön och fyller på fåglarnas fröautomater. Till koltrastarna lägger jag mjuka päron skurna i bitar. Det hänger runt en fyra-fem stycken i min trädgård och eftersom jag vill att alla ska klara vintern och sjunga för mig i vår matar jag dem slaviskt. Rådjuren smyger alldeles intill huset och skrapar fram Vintergröna och andra städsegröna marktäckare som de mumsar i sig, stannar upp när de får syn på mig och sprätter sedan iväg några meter men fortsätter tugga medan de glor.
Själv går jag in igen och lägger mig i den fortfarande varma sängen och fortsätter läsa där jag somnade igår kväll. Själens osaliga längtan är bra. Riktigt bra. Jag älskar originaltiteln: Her fearful symmetry. I boken är det också vinter och som vanligt trivs jag med att läsa om den årstid jag själv för tillfället befinner sig i. Förra vintern läste jag andra vinterböcker: Winter's Bone (som blivit film) av Daniel Woodrell och Run av Ann Patchett, bland andra.
Under mitt liv som läsare har jag skaffat mig några favoriter när det gäller vinterböcker. En jag fastnade tidigt för är En ring av järn av Susan Cooper. I början av boken blir det ett otroligt snöoväder och stormen i kombination med det otäcka, ondskan som närmar sig, är oerhört skrämmande. Sedan finns det naturligtvis många stämningsskapande avsnitt i Maria Gripes Skugg-serie och Astrid Lindgrens Madicken. Jag plockar fortfarande fram Titta Madicken, det snöar ibland bara för att se på de underbara bilderna.
Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson är också, precis som titeln antyder, vintrig, isig. Och en av de bästa böcker jag har läst. Jenny Diski ger sig också ut på Polar-resa i På tunn is och i Den motvillige resenären beskriver hon kyla på ett sätt som saknar motstycke.
Och så en favorit, en rysare som fick håret att resa sig i nacken på mig när jag låg och läste den medan snön yrde utanför fönstret: Johan Theorins Nattfåk.
Och här är en liten film som också passar in i vintervädret. Enjoy!

4 kommentarer:

Danette sa...

Vad roligt att vi läser/läste samma bok samtidigt! jag tänkte på dig, och ubdrade om jag skulle våga rekommondera...har för mig att hennes "Timetraveller's..." inte var din tékopp. Hursom, visst var den härlig, och rather British även om damerna var från nya världen?
Tack för Kalle, man kan aldrig ha för många!

Inkling sa...

Vad kul att vi läser samtidigt! Jodå, Timetravellers wife verkar så himla fånig att jag vägrar läsa, men den här är underbar. Hittills... Vi kan ha en egen läsecirkel!

Kalle regerar!

Danette sa...

Förmodligen vill du ändå inte läsa "The Reluctant Fundamentalist"....who does? Men javisst en cirkel på två blir ju lysande...eller fler. Kanske kan det bli en ny blogg, eller grupp på FB...som om någon hade ork/tid/lust.....
Kalle är hjälten näst efter Piff &Puff!

Inkling sa...

Man kan ha en cirkel på www.bokcirkel.se!! Man skapar en användarprofil och en grupp, sedan är man igång.

och nej... Jag är inte intresserad av någon j-a fundamentalist, hur reluctant han än är...