onsdag 26 september 2012

Vilsegången Goodman

När jag väl accepterade Carol Goodmans Incubus för vad den var (tantsnusk med övernaturliga inslag) - och inte vad jag hoppades att den skulle vara (ännu en spännande mysrysare i akademisk miljö) - tyckte jag att den var helt okej. Åtminstone så pass okej att jag ville läsa uppföljaren Water Witch.
 Ja, vad kan man säga? Redan på första sidan dyker demonälskaren Liam upp i Callies drömmar och i nästa nu knackar damerna från Fairwick College upp och behöver Callies hjälp att slussa in halvstora vattennymfer till Faerie och sedan är cirkusen igång.
Den ganska enahanda erotiken kan jag stå ut med, men vad jag inte klarar av är huvudpersonen Callies enfald. Hon tabbar sig hela tiden och är allmänt tanklös, och utläggningarna om skor och badoljor och liknande chick lit-ingredienser kunde jag verkligen vara utan.
Water Witch blir som en underlig blandning av Lynn V Andrews Medicine Woman (new age-klassiker) och nyss nämnda chick lit. Och lite True Blood och Twilight.
Urd, Skuld och Verdandi dyker upp och all världens folklore och mytologi mixas friskt. Jag tycker att det blir lite väl mycket av allt, helt enkelt. Det funkar inte. För mig.
Efter hundraåtta sidor lade jag ifrån mig boken och jag längtar istället våldsamt efter De döda språkens sjö-Goodman. Måtte hon snart komma tillbaka från irrfärderna i Faerie.

Innehållet är precis lika dumt som omslaget.  

4 kommentarer:

Danette sa...

Kära nån!
jag minns att jag plöjde igenom föregångaren os dig, den lämnade en del att önska... Tydligen blir det värre. stackars dig! jag rekommenderar istället Barbara kingsolver's Small Wonder; skrämmande, men inte alls på samma sätt. Essäer varav jag bara läst de två första.

Helena sa...

Oh dear! Jag har precis börjat läsa och är nog beredd att hålla med: man saknar old school-Goodman. Hoppas innerligt att hon återvänder till sina utmärkta litterära thrillers när hon tröttnar på Faiwick. Jag gillade iofs Incubus, och hon skriver ju absolut inte dåligt, men när man vet hur mycket bättre hon kan vara...

Det faktum att Fairwickböckerna i USA ges ut under namnet Juliet Dark hoppas jag är ett sätt att skilja på författarskapen, vilket väl borde tyda på att old school-Goodman (dvs bästa Goodman) inte är ett minne blott. Hoppas!

Inkling sa...

Danette - jag har beställt Kingsolvers nya och ser fram emot att läsa den. Hon har ju gett en del goda läsupplevelser. Men har du läst någon av Goodmans bättre böcker? Jag minns inte hur det ligger till med den saken. Borde ha gett dig en sådan istället för Incubus i somras...

Helena - ja, oh dear! Jag har också fått intrycket av att Fairwickserien ska skiljas från Goodmans andra (bättre) böcker genom pseudonym. Men kan hon inte snart skriva en bra roman, istället för denna underliga övernaturliga mytologiska mischmasch...? Jag älskar verkligen Lake of Dead Languages, Archadia Falls och Ghost Orchid och vill ha mer sådant!
Vi får hålla tummarna.

Danette sa...

Skall klla efter Goodmannär jag jobbar på bibblan nästa vecka. Fast där har di väl bara di dåliga förstås....