torsdag 23 februari 2012

Ännu ett misslyckat försök

Så har jag då äntligen tittat på den nya Jane Eyre-filmen och naturligtvis blivit besviken. Fast den här gången trodde jag faktiskt inte att jag skulle bli det, för trailern såg så bra ut och Mia Wasikovska och Michael Fassbender verkade funka bra som Jane respektive Rochester. Och det gör de också, men oj, vad allt är nedkortat och förenklat. Det finns absolut inget djup (förutom i Wasikovskas ögon - hon speglar vad som händer inuti Jane väldigt bra. Hon spelar med blicken, som Nicole Kidman). Det är en fjäderlätt, snabbspolad tolkning av den bästa romanen i världshistorien. Den som inte läst Jane Eyre kan inte få mycket sammanhang i historien utan sitter förmodligen som ett frågetecken.



Den enda filmatisering som hittills hållit och dessutom är väldigt bra, är den från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke. Ingen kan spela Rochester som Timothy Dalton och manuset följer boken så gott som exakt.
Jämför bara Rochesters kärleksförklaring från de olika filmerna. Ovan finns den från 2011, nedan den från 1983.



Här nedan finns samma scen från serien Jane Eyre med Toby Stephens och Ruth Wilson från 2006, där manusförfattaren lagt till en massa onödiga underligheter i hela berättelsen. Och både Jane och Rochester är alldeles för tramsiga och flamsiga. Inget att ha.



Mitt råd är att läsa boken istället. Om och om igen.

4 kommentarer:

Annika sa...

Jag har inte sett filmen än men satte i den i spelaren i lördags för att kolla lite om jag tyckte att de funkade i huvudrollerna och blev besviken av det lilla jag såg. Men det kommer jag nog alltid att bli för jag tror inte en enda film kan göra den boken rättvisa. Det krävs minst en tv-serie där man åtminstone har tiden på sin sida. Har man sedan läst boken ett antal gånger så är det ju ännu svårare att se en film, för då vet man exakt vad som ska hända och har byggt sin egen bild av hur personerna ska se ut.... Det går ju heller inte att blunda och se det som en film bland alla andra filmer med en kärlekshistoria. Den heter ju Jane Eyre och huvudpersonerna är Jane och Mr Rochester och då SKA det vara på ett visst sätt. Ska se filmen ändå, läsa seriealbumet och sedan sura för att det aldrig blir en bra version;)

Pomegranate sa...

Kan hålla med om att den inte gör boken rättvisa att det nog behövs en tv-serie för att göra det. Dock inte den med Toby Stephens, den var värdelös. Däremot tycker jag att förra årets version lyckas återskapa stämningen och miljön i boken väldigt bra, och man förstår hur isolerat en guvernants liv kunde vara. Och huvudpersonerna är fantastiska, särskilt Jane! En av mina favoritscener i boken är när Rochester klär ut sig till spåkärring men den scenen var väl varken med i den här versionen eller i den förra. Måste se Timothy Dalton-serien!

Annika sa...

Nej absolut inte den versionen med Toby Stephens. Det ska absolut vara den med Timothy Dalton!

Inkling sa...

Visst är det svårt, för att inte säga omöjligt att se en filmatisering av ens favoritroman, som man sett så många gånger i huvudet! Men jag håller med Pomegranate att Wasikovska och Fassbender funkar bra i rollerna, samt att man får en väldigt bra känsla för miljön och den ödslighet och ensamhet; utsatthet, som präglar landskapet. Och spåkärringsscenen försvann helt, och i slutet är Rochester kvar på Thornfield fast han i boken hatar det.
Nej, Jane Eyre från 1983 är absolut bäst hittills, även om den känns lite stel och tv-teatralisk.