torsdag 11 mars 2010

Prepubertala drömmar om fransk passion

När jag var i elva-tolvårsålderna gick det alltid bra serier på dansk tv på söndagskvällarna. Jodå, i Skåne utökade vi de två kanalerna från Svt med en dansk. Som dessutom så gott som alltid var före svensk tv med nya filmer och nya tv-serier. Brideshead revisited gick i dansk tv säkert ett halvår innan den gick i Sverige. Lödder och Dallas gick i dansk tv långt innan de på Svt visste vad ståhejet handlade om.
Hur som helst, på dansk tv, vid 18-19.00-tiden om söndagarna såg jag flera av de serier som finns etsade i både min hjärna och mitt hjärta. Det var exempelvis Flambards, Kustens döttrar (med Fanny Ardant) och en annan fransk serie som jag inte förrän igår lyckades ta reda på vad hette. Jag kom ihåg att den manliga huvudrollsinnehavaren hette Niels och något dansk efternamn, så jag satte igång att googla och undersöka imdb. Jag kom ihåg att en av de kvinnliga huvudpersonerna hette Charlotte. Et voila! Serien heter Le tourbillon des jours, skådespelaren heter Arestrup i efternamn och jag hittade till och med ett klipp på Youtube. Åh, vad jag älskade den serien! Passioner och känslor svallade! Niels hade en het romans med en något äldre slottsdam - det ska vara strax före förra sekelskiftet - men så dyker denna kvinnas yngre niece, eller liknande, upp och då är det ju klippt. Niels och den yngre kvinnan - Charlotte - finner naturligtvis varandra och den äldre slottsdamens hjärta krossas med buller och bång och efter det går allt åt helvete. Ni hör, dramatik, passion, intriger... Inget fattas i den serien! My God, om jag finge se den igen. Ska kolla på Amazon och be min Frankrikestationerade väninna om hjälp.


Här möter vår sköne halvdanske hjälte Charlotte första gången. Det är klippt.

3 kommentarer:

Pomegranate sa...

Le tourbillon de jours har jag helt missat, men Flambards! Åh, vad den var bra! Hittade boken på Myrorna för några år sedan, men har ännu inte läst den. Jag tror att jag kanske blandar ihop intrigen lite med "Håll drömmen levande" som jag tror visades ungefär samtidigt, men var det inte två väldigt olika bröder i båda serierna och hjältinnan får svårt att välja? Eller så minns jag helt fel. Båda dessa serier drabbade mig med full kraft, och en har väl inte riktigt släppt fascinationen för engelsk lantadel sen dess. Om man säger så.

Pomegranate sa...

Hm, jag menar förstås "Inte för vinnings skull", Håll drömmen levande hette väl uppföljaren. Men du minns säkert vilken jag menar.

Inkling sa...

Jo då, Flambards handlar om Christina som är föräldralös och hamnar hos sin vresige, mints sagt, farbror Russell som är rullstolsbunden efter en hästolycka. Han har två söner, varav den ene, Mark, brås på honom: älskar hästar, vin och ladies medan lillebror William är känslig, hatar hästar och drömmer om att flyga. Hon dras till båda sina kusiner men väljer... Well, läs den. Det finns ju två delar till sedan.
K M Peyton har för övrigt skrivit en fantastiskt bra ungdomsbok som heter Rosenmönstret som man ofta hittar på loppisar. Har du läst den?

Bradford Taylor hade jag glömt, men den gick ju också i dansk tv vid den tiden, fast kanske i början av åttiotalet medan Le Tourbillon des Jours gick -80, kanske -79. Jag gillade den första omgången, innan Emma blev för rik och flydde landsbygden och Liam Neeson....