tisdag 26 april 2011

Jolly revisited

Sommarväder medför oundvikligen nostalgiläsning för min del - bara för att den rätta sommarlovskänslan ska infinna sig. För det gör den. Böcker jag läste i min barn- och ungdom är rena madeleinekakan. Minnena flödar över mig och livet känns enkelt och okomplicerat. Jag dukar till och med en bricka med kall o'boy och leverpastejmackor med pressgurka (standardmellanmål från min barndom) och tar med mig ut i solen. Jag är hopplöst nostalgisk.
I veckan har jag läst (slukat) ett antal Lotta-böcker, men ändå - inget är som mina älskade Jolly-böcker. Jag tror jag köpte den första -79 och sedan fortsatte jag i fyra, fem år. Numera har jag hela serien på 26 böcker i samma hylla där jag har Lotta-samlingen. Men Jolly har hedersplatsen, förstås. Jämte dem står några gamla Starlet och Jättestarlet, också från runt -79 till -81.
Som inbiten Jolly-fan gillar jag förstås Jolly på Facebook också.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, va roligt, vi är nog många som slukade Jolly-böckerna i vår gröna ungdom! Blev inspirerad av dig och ska genast leta upp min samling och kasta mig utför Memory Lane!

Inkling sa...

Vad roligt! De ÄR faktiskt lika roliga nu som de var på den tiden, det tycker i alla fall jag!

mind the book sa...

har sammma förhållande t jolly och läste om förra sommaren
http://lasdagboken.blogdns.com/2010/index.php?entry=entry100615-122848

nu ska jag leta upp henne på facebook. tack!

Inkling sa...

Vad roligt! Det där "gas i förskitarn" är verkligen en klassiker och jag tänker det varje gång min bil låter konstigt...Andra uttryck som fastnat är att inte "ha en blekfet aning" om ngt. Och "apskaft" är ett väldigt användbart skällsord. Jag gillar när de är på landet och målar grannens fiskarebod rutig... Och när J fastnar i ett cementrör när hon är ute med hunden.
Om du inte redan tagit reda på det så tror jag det var i "Tuffa tag Jolly" som de åker till London.
Hoppas du hittar Jolly ("Jolly (Wahlströms flickböcker") på FB - det är jag som startade gruppen; tyckte den behövdes...
Och inte förrän nu fattade jag det där med Jolly Roger...

mind the book sa...

det visade sig förresten att jollysamlingen INTE hade gått förlorad. vilken lycka!

http://lasdagboken.blogdns.com/2010/index.php?m=07&y=10&d=01&entry=entry100701-001116

jollyböckerna lade absolut grunden till mitt bokslukeri. post-pelle svanslös etc.

Inkling sa...

Vilken tur - grattis! De är verkligen trevliga att kunna plocka fram lite då och då...

Anonym sa...

Så roligt att det finns andra jolly-fans där ute! själv är jag bara 14 år så jag har inte upplevt då de precis var utkomna, men jag har samlat på dem i några år nu och med viss möda lyckats köpa dem :) förstås gillar jag Jolly på Facebook också!

Inkling sa...

Kära anonym!
Så himla kul att det finns ungdomar (my god det låter som jag var hundra, men jag är faktiskt inte så mycket mer än fyrtio - även om det inte precis är någon skillnad i dina ögon..) som läser och gillar Jolly fortfarande! Tack för att du berättade det! Och tack för att du gillar Jolly på fb.