onsdag 13 april 2011

tales of the unexpected

Våren pågår för fullt utanför de nyputsade fönstren och de tjockare, mörkare vintergardinerna är utbytta mot ljusa, tunna sommargardiner i spets och prickig bomull. Bofinkar och koltrastar och starar sjunger som besatta och grannen kör fram och tillbaka mellan åkrarna med gödseltanken på släp. Jag sitter och lyssnar på Radio Four med en kopp russian earl grey i handen, och njuter av Charles Dance som läser Roald Dahls ruggiga berättelse om mannen som äter bidrottninggelé och matar sin underutvecklade lilla dotter med den. Bzzz, bzzz! Lyssna här! Hamnar i arkivet fr o m imorgon, den 14.
Jag minns när det gick en serie filmatiserade Roald Dahl-noveller på teve på sommarkvällarna i min barndom. Glömmer aldrig introt, det är helt lysande.


För övrigt är jag djupt försjunken i Elly Griffiths andra roman om Ruth Galloway, Janusstenen. Helt lysande, den med.
Livet är kort och gott mycket bra just nu.

4 kommentarer:

Ika sa...

Jag måste skriva upp Janussten på lånelistan. Jag blev också helförtjust i Ruth när jag läste den första boken. Men sedan har jag helt missat att det har kommit uppföljare.

Jag måste har hört/läst/sett den där Dahl-historien med bidrottninggelén. Var den med bland filmerna? Jag minns den inte egentligen, men det väcker något slags allmänt obehag.

Inkling sa...

Det finns ju till och med en tredje del om Ruth som just kommit ut: Huset vid havets slut.

Jo, den där Dahl-berättelsen "Royal Jelly" var med bland kortfilmerna, det är en av dem jag minns bäst. Jag glömmer aldrig slutscenen, där hustrun/mamman till bebisen skriker när hon ser vad den förvandlats till (men den visas aldrig i bild - otroligt fantasieggande!) och pappan/maken bara ler och säger "Bzzzz bzzz" till barnet...

Danette sa...

OJ! jag minns faktiskt ontrot i alla fall! Var det i denna serien en man ville servera den ultimata rätten, en själ? kanske var det också i denna serien som någon reste bort på semester, och lämnade den äkta hälften i hissen, som fastnat mellan två våningar?
Ruth verkar ju vara en must read, härligt att komma till Götet och STORA bibblan!

Inkling sa...

Jag kommer faktiskt inte ihåg fler noveller än just Royal Jelly, just nu... Jo en om en pojke som hade svåra Oidipuskomplex/hatade sin mamma förresten. Men det verkar ju väldigt spännande tema att man ska äta upp en själ!

Hoppas Ruth-böckerna inte äe utlånade på bibblan, bara...