fredag 11 mars 2011

jag skäms inte ett dugg, faktiskt


Idag låg jag kvar i sängen halva förmiddagen och läste ut Carol Goodmans Arcadia Falls och jag måste säga att jag ... gillar den. Med en viss reservation, men den har egentligen bara med skamfaktorn att göra. Kanske borde jag skämmas för att jag tycker om den? För det är ju faktiskt bara en helt vanlig mysrysare.
Mord och romantik och stämning i en skön blandning.
En härlig miljö (flick-internat), en sympatisk huvudperson/hjältinna (litteraturvetare med sagor och folklore som specialämne), ruggiga mord (både i det förflutna och i nutid), hemska hemligheter och fruktansvärda hjärtesorger (barn födda i hemlighet, barnhem, otrohet, svek, moderlöshet) och så förstås en trygg och stark man som troget väntar på att den tvehågsna hjältinnan ska ta ett beslut, och dessutom räddar livet på henne både en och två gånger (i det här fallet sheriffen).
Det är ungefär samma recept som i alla Mary Stewarts romaner och jag kan bara inte låta bli att älska dem. Det kan vara så att mysrysare är min absoluta favoritgenre.
Och det står jag för.

2 kommentarer:

Helena (Dark Places) sa...

Skämmas över att du gillar Carol Goodman? I think not! Litterärt betonade mysrysare är ju nästan det bästa som finns! Har läst allt hon skrivit hittills och även om hon håller sig till sitt koncept så gör hon det bra; jag har aldrig blivit besviken. Bär din mysrysfaiblesse öppet, säger jag! Hoppas Goodman skriver på en ny roman förresten...

Visst har du redan läst The Lake of Dead Languages? Den är också jättebra, i synnerhet vad gäller miljön och stämningen. Tyckte även mycket om The Seduction of Water, om du är sugen på att förkovra dig i Carol Goodman-land föreslår jag att du läser den härnäst.

Inkling sa...

Åh, vad skönt att höra! Du hanterar din mysrysarfaiblesse så självklart! Jag tänker bara att en del kanske tycker det är fjantigt med en nypa mord, en nypa rys, en nypa mys, en nypa romantik. Men strunt samma! JAG gillar det och hädanefter tänker jag göra det stolt och öppet!
Tack för ditt stöd!
Jag har läst Lake of ... Men är hemskt sugen på fler Goodman och har funderat på vilken jag ska välja härnäst. Men nu vet jag: The Seduction of Water it is!