...och de råkar faktiskt vara damer allihop, ser jag nu. Jag verkar vara ett glasklart fall av homotextualitet.
Kate Atkinson - alla böcker, med Jackson Brodie-tetralogin (hittills bara fyra böcker) är lysande, men annars älskar jag Mänsklig krocket.
Ruth Rendell - allt, i synnerhet de hon skrivit under pseudonymen Barbara Vine (bäst är Gräshoppan och Ödesdiger Vändning). Jag är mycket svag för deckarna med Wexford.
Sharon J Bolton - alla!
Susan Hill - hennes spökhistorier: Woman in Black, The Small Hand, Mist in the Mirror...
Lisa Unger - framför allt böckerna som utspelar sig i The Hollows: Fragile, Darkness My Old Friend.
Elly Griffiths - hjältinnan Ruth Galloway känns som en gammal god vän, spännande och trygg på samma gång.
Kate Morton - hon har bara blivit bättre och bättre och The Distant Hours var helt underbar för en anglofil skräckälskande romantiker som mig.
Belinda Bauer - hennes trilogi om bypolisen Jonas Holly är bitvis riktigt bra och hon är grym på att gå in i olika personers sätt att tänka och resonera, även psykopaters.
Carol Goodman - en mästarinna på mysrysare i akademisk miljö. De döda språkens sjö är riktigt bra och spännande men jag hoppar över de erotiska böckerna som blandar in väsen och mytologi (Incubuc och Water Witch hittills i serien om Fairwick).
Mary Stewart - mysrysarnas mästare alla kategorier. Fantastiska miljöer utmärkt beskrivna, sympatiska hjältinnor, brooding hjältar och samtidigt får man sig en lektion i historia, litteratur och geografi. Inte illa.
Sarah Waters - den viktorianska berättelsen Fingersmith är fantastisk men mest gillar jag Night Watch och The Little Stranger.
Gillian Flynn - jag fullkomligt älskar Dark Places och Sharp Objects, men var mindre förtjust i den senaste Gone Girl.
Ann Cleeves - böckerna om den ocharmiga men varmhjärtade Very Stanhope är oerhört bra och välskrivna. Har däremot inte läst någon i Shetlands-serien.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar