söndag 24 april 2011

fynd i bokhyllan

Titta vad jag hittade igår kväll i bokhyllan! Det är ett gratisexemplar vi fick till bokhandeln innan den kom ut, men inte köpte vi in den för det. Men jag hade läst fina recensioner och plockade med den hem och nu, ett antal år senare, kommer den till heders.
Medan bokarna slår ut i min backe, lönnarna surrar av berusade humlor och stararna kvillrar och knirpar (vilka sinnessjuka ljud de fåglarna kan åstadkomma!) ligger jag på en filt och bränner mina stackars vita skinkor och fångas in av denna lysande roman.
Från första meningen är jag fast, av språket, av berättarrösten, av storyn ...

5 kommentarer:

Bibliotekskatten sa...

Åh, nu blev jag jättesugen på att läsa Flickorna! Jag vet att jag hade hem den minst en gång från bibblan, men den blev aldrig läst...Det är nog dags nu då!

Mrs Calloway sa...

Nä, den har jag inte haft nåra höga tankar om. Fast jag vet inte riktigt varför, egentligen. Men nu blev jag nyfiken

Inkling sa...

Ja, Flickorna är riktigt bra och originell. Välskriven, intressant och tjaa, bra helt enkelt.
Du kan få låna den av mig, mrs C, så kan du bekanta den med dig i lugn och ro.

Helena (Dark Places) sa...

Men se där! Har den på engelska och började läsa för drygt två år sedan. Fann den mycket välskriven och originell, men så var det den lilla omständigheten att jag var tvillinggravid under läsningen. Du minns säkert förlossningsscenen och fattar varför jag slutade där. Ska dock plocka upp och läsa vidare. Min mamma har en annan Lori Lansens, minns inte titeln, i sin bokhylla. Hon gillade den, har jag för mig.

Inkling sa...

Jag fattar precis. Hoppa du över de rader som handlar om födseln (som för övrigt måste vara helt omöjlig - ett dubbelhuvud (?) skulle aldrig kunna komma ut den vägen) och fortsätt att läsa. Jag gillar den so far benhårt.