onsdag 26 december 2012

Framtidshopp

Snöstormen på kvällen den 23 var vacker och julstämningsfull, men det regn och tö och gråväder som varit närvarande sedan julafton gör att jag bara vill plocka ner julpyntet och gå in i en ny fas - vänta på våren-fasen (vilken alltid inleds med nyår, för min del).
Men tills helgerna är över och saker och ting återgått till sitt vanliga sköna lunk, sjunker jag in i Barbara Vines The Child's Child, min julklappsbok. Den är, som Vine alltid är, lysande och en bra bit in lovar den samma lågmält berättade, ytterst dramatiska händelser som exempelvis The Grasshopper eller A Brimstone Wedding. Medan jag ligger här i soffan och smaskar i mig non-stops ekar i huvudet något Ruth Rendell sa i en intervju nyligen. Hon tränar i sitt hemmagym varenda dag och betonade: "I am very fit!".
Det är bra. Ju bättre form hon är i, desto troligare är det att hon lever länge och alltså skriver mååånga böcker till. Ta en halvtimme till på löpbandet, Ruthan.

1 kommentar:

Helena (Dark Places) sa...

Åh, Ruthan! Må du fortsätta att träna på ditt hemmagym i många år till så att du kan fortsätta glädja oss med dina böcker.

Fick ju The Child's Child i mitt surrealistiskt fina julklappspaket från English Bookshop, men har pga extremt stark konkurrens från bland andra Jennifer McMahon och Elly Griffiths inte hunnit läsa än. Trevligt att höra att den lever upp till förväntningarna! Snart så...