onsdag 19 januari 2011

Stephen Fry, womanizer

Som de flesta älskare av allt som har med Storbritannien att göra, är jag förstås kär i Stephen Fry. "Stephen Fry - actor, writer, raconteur and wit. Cerebral and sophisticated, a true Renaissance man. Or is he?" står det på baksidan av hans senaste alster. Ja, säger jag, he certainly is men han är också absolutely stark, raving mad. För denna bok avslöjar vidden av hans galenskap. Det är nämligen Mrs Frys dagbok som publiceras för första gången. Och hon avslöjar hans hemliga dubbelliv. "[...] the womanizing, the window-cleaning, the kebabs, the karaoke [...]"
Stephen Fry, förlåt, Mrs Fry har också en blogg förstås och twittrar, precis som Stephen. Och vilket äktenskapstycke de har! Inte sant?

Jag kan omöjligt motstå en bok som inleds med följande:
January 1 Saturday. Every January 1st is exactly the same - a cold grey afternoon, nothin on the telly and Stephen with his head down the toilet belching the theme to Dr Zjivago. [...] Apparently he spent the night unconscious in the S&M car park."
ur Mrs Fry's Diary.

Stephen har dock hård konkurrens av andra läsintressen på mitt nattduksbord. Här fick jag tips om Gillian Flynn och är djupt försjunken i Vass egg som är otroligt bra. Språk och stil påminner mig mycket om Raymond Chandlers hårdkokta hjälte, humor och stilistik. Jag gillar det stenhårt. Den är rolig, smart och otäckt spännande. Jag till och med drömde om rakblad inatt, fy katten, så engagerad är jag.

Vidare ligger Stephen Kings Full Dark, No Stars och väntar och under den en samling med Marilyn Monroes brev, dikter och anteckningar som Stanley Buchthal och Bernard Comment samlat ihop ur Lee Strasbergs kvarlämnade saker (han fick ärva Monroes prylar). Det var ingen dum brutta. Tvärtom. Hennes anteckningar och dikter tyder på en helt annan sak. Det är rörande att läsa hennes tankar och funderingar och beklämmande att en människa kan vara så missförstådd och olycklig, trots ett sådant massivt fokus.


4 kommentarer:

Helena sa...

ÅH! Det här avgör saken. Jag måste helt enkelt införskaffa Mrs Frys dagbok! Sprutskrattade kaffe bara av ditt lilla citat.

Kul att du gillar Flynn, hade i och för sig inte trott något annat. :)

Fantastiskt fina bilder på Marilyn btw!

Inkling sa...

Haha, ja gör det! Det räckte att jag öppnade boken så var jag frälst! Helt sjuk (jag menar - bara idén!!)och fantastiskt rolig och smart - och underbart språk förstås.

Flynn är mycket speciell och jag tycker verkligen om den. Får se till att skaffa mig Dark Places också. Tack för tipset! Hon är helt klart en ny favorit!

Visst är bilderna fina. Hon tyckte tydligen om att bli fotograferad när hon läste (antagligen för att visa upp den sidan av sin personlighet) och här ser hon skönt avslappnad ut. Och tjusig!

Mrs Calloway sa...

Hur ska man hinna med att läsa allt du tipsar om? Man blir ju desperat!

Inkling sa...

Ja, hur tror du att JAG känner mig, då???