fredag 14 januari 2011

Äkta gotik

En ny stjärna har seglat upp på min himmel och den lyser starkt, starkare än de flesta faktiskt. Susan Hill heter min nyfunna kärlek och jag är i slutet av min andra av hennes spökhistorier; The Mist in the Mirror. Den handlar om en man, James Monmouth, någon gång runt förra sekelskiftet, som när han är fem år gammal överlämnas åt en förmyndare som uppfostrar honom, delvis i Afrika, delvis i Indien. Som ung man ägnar han all tid åt att göra resor till otillgängliga platser i en upptäcktsresandes, Conrad Vanes, spår. Monmouth är mer eller mindre besatt av denne Vane och när han i yngre medelåldern känner att han vill återvända till sitt ursprung, England, beslutar han sig för att där forska om och skriva en biografi över Vane. Men han stöter på patrull direkt. Alla varnar honom för att ha med Vane att göra, men ingen vill tala om varför.
Väl i England jagas Monmouth av spöklika syner, en pojke tycks förfölja honom och ser på honom med bedjande och desperat blick, han hör en pojke gråta på nätterna, han känner sig förföljd och iakttagen och grips ibland av en oförklarlig skräck. Samtidigt känner han sig lycklig och äntligen hemma på en plats och har ingen som helst lust kvar att flacka runt på resor. När han åker till skolan Vane gick på för att forska snubblar han i en artikel om Vane över sitt eget namn, Monmouth, och hans forskning tar en ny bana.
Vem är han? Var kommer han ifrån? Vad hände med hans familj? På vilket sätt är han sammankopplad med Vane? Vem är pojken som gråter?

Det är en, precis som The Small Hand, otrolig välskriven berättelse där spökinslagen känns oerhört trovärdiga och riktigt otäcka. Dessutom utspelar den sig i en härligt stämningsfull och mycket engelsk miljö med Themsen i centrum. Boken är mumma för en anglofil med förkärlek för det gotiska arvet. Här kan man läsa mer om både Susan Hill och The Mist in the Mirror.

Jag kommer att söka med ljus och lykta efter fler av Hills spökhistorier när jag slukat The Woman in Black som väntar på biblioteket. The Woman in Black är filmatiserad, finns delvis här.

7 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

You are not alone. Vem väntar inte...

Inkling sa...

I torsdags stod det (i paketspårningen) att paketet mottagits på bibblan, men jag kunde då inte hitta det. På måndag ska jag leta upp det och göra i ordning böckerna. Och lägga Mist in the Mirror bakom disken till dig! Hold your horses!

Helena sa...

Åhå, The Mist in the Mirror hade jag varken hört talas om eller - följaktligen - läst. Tack för tipet! Är också helt nerkärad i Susan Hill. Nu MÅSTE du läsa The Woman in Black! Själv var jag smått traumatiserad av slutet. Hill lyckas vara både stämningsfull och genomotäck på en gång. Ganska många andra lyckas med stämningen men stannar i ett förvisso angenämt mysryslandskap.

Jag har förresten startat en egen blogg om du inte sett det!

Inkling sa...

The Mist in the Mirror kommer du att gilla! Nästa blir Woman in Black. Hill är helt super på att få håret i nacken att resa sig, samtidigt som man bara älskar det!
Och nej, jag har INTE sett att du har en ny blogg - vad trevligt! Jag har verkligen saknat dina tips och smarta formuleringar. Ska genast titta in!

Hanna sa...

Jag har precis avslutat The woman in black och jag älskade Small Hand. The mist in the mirror nästa alltså! :)

Inkling sa...

Ja, det tycker jag!

Pomegranate sa...

Både The WOman in black och The Small Hand är fantastiska! Jag såg att Mrs C inte gillade Mrs de Winter. Jag råkade befinna mig i London när den kom ut och föll direkt för reklamen, supergotisk. HAde aldrig hört talas om Rebecka och var ju tvungen att köpa den också, läste båda i ett svep och blev fast. För ngt år sedan läste jag om Mrs de W och stämningen är det ju inget fel på - där är hon mästerlig, Ms Hill - men i övrigt känns den som en övning i vem som kan sin REbecca bäst. Ingen händelse i originalromanen är för liten att referera till. Inte så spännande i längden.

Har du läst Howards End is on the Landing? Mumma för anglofila bibliofiler. Hills deckare däremot känner jag mig inte så sugen på.