tisdag 16 oktober 2012

Regression på hög nivå

De senaste två veckorna har jag känt mig så himla trött, både intellektuellt och fysiskt, och har dessutom varit rejält förkyld. Jag har både Liza Klaussmanns Tigrar i rött väder och Kate Mortons The Secret Keeper hemma, men är helt oförmögen att ta itu med någon av dem - fast jag är helt övertygad om att de är hur bra som helst.

Det enda jag mäktar med är Merri Viks Lotta-böcker. Har den här gången börjat helt från början och är nu på Håll masken, Lotta. Det är precis alldeles lagom utmanande för min trötta och tomma hjärna och böckerna är lätta att ha med i sängen på kvällen och på bussen nästa dag.
Men rätt som det är slår läslusten till och då jäklar blir det åka av.
Det finns förresten en finfin Lotta-blogg numera. Här hittar man den.


Lotta - en vän i viken.

6 kommentarer:

Pomegranate sa...

Har du läst Jolly-böckerna? Är de en något modernare version av Lotta..? Vill minnas att de kom ut på sjuttio/åttiotalet.

Har förresten fyndat ett par andra ringner-Lundgren på loppis. En med den förtjusande titeln "en melodi för Kri" t ex.

Inkling sa...

Min käre professor Kalkyl - minns att jag administrerar en Jolly-sida på Fb som du, om jag inte missminner mig, faktiskt gillar...
Så ja, jag har läst Jolly-böckerna. De är väl ett slags uppdaterad Lotta-serie men mindre präktig och moralistisk (för de är det ibland, exempelvis när Lotta är i Stockholm och ska köpa en blus och kommer in i en butik där man spelar musik alldeles för högt och hon ser en flicka ligga på golvet. Lotta går fram för att hjälpa flickan men det visar sig att hon bara försöker få på sig ett par tajta jeans... ) men lika hejdlöst rolig... Håller faktiskt på att läsa en Jolly-bok nu!
Jag har inte läst något annat av Ringnér-Lundgren men kan tänka mig att allt hon skriver håller en hög klass. Du kan väl rapportera?

Ika sa...

Jag älskade så klart också Lottaböckerna när jag var litet. Men mitt starkaste minne av hela serien är när min mamma förklarade för mig hur namnet Paul egentligen skulle uttalas. Pål? Det lät ju skitlöjligt. Han tappade massor av stilpoäng där.

Nu i efterhand kan jag väl tycka att uttalet Paúl, som uppfanns av min hjärna, är ganska bisarrt. Men så hette han för mig.

Inkling sa...

Jag uttalar namnet på tyskt vis. Franskt uttal låter lite fånigt, men ditt spanska är ju riktigt dramatiskt! Lite sydamerikansk diktatorstil...

Pomegranate sa...

Kalkyl här igen! Jag har ju inte läst Lotta, men däremot några Jolly som jag skrattade gott åt. Igår lade jag beslag på tre stycken från tidigt sextiotal oc påbörjade en omedelbart. Har nu fnissat åt missödet med förväxlingen av en exklusiv utgåva av kinesisk lyrik och "77 sätt att tillreda strömming".

Inkling sa...

Jolly är sjukt roliga! Och Lotta också, för det mesta - i synnerhet de tidigaste böckerna. Grattis till dina beslag! På loppisar kan man alltid hitta Lotta...