fredag 7 oktober 2011

Arktisk skräckroman

"Året är 1937 och 28-årige Jack lever ett hopplöst liv i London - han är fattig ensam och har fått ge upp sina drömmar om att studera vidare. Men så får han sitt livs chans; han blir erbjuden att vara med som radiotelegrafist på en aktisk expedition. Fem män och åtta polarhundar korsar Barents hav, ser midnattssolen och slår läger i en avlägsen obebodd vik i Barents hav. De jagar, dricker whiskey och lever ett liv som är ljusår från den smutsiga dimman i London.
Men den arktiska sommaren är kort. När nätterna åter bli mörka känner Jack ett krypande obehag. Han ser en mörk gestalt stiga upp ur havet, men vågar inte berätta något om det för sina vänner. Inbillade han sig bara? Mörkret tilltar. En efter en tvingas expeditionens medlemmar att ge sig och av och till slut är Jack ensam kvar. Hur ska han klara av fyra månader ensam i mörkret? Den eviga arktiska natten kan man inte fly ifrån och snart fryser havet. Då kan Jack inte lämna lägret. Men Jack är ju inte helt ensam - något vandrar i mörkret där ute ..."



Vad sägs? Bara den här lilla teasern ger mig gåshud och jag kan bara ana hur läskig Michelle Pavers nya roman - för vuxna - är. Mörker, kyla, utsatthet, okända skuggor på isen ... Låter som ett slags underbar blandning mellan Amy Sackvilles The Still Point och Susan Hill-rys. Evig natt heter den kommande skräckromanen som kommer ut nu i oktober. Dark Matter heter den på original och tusan vet om jag inte kommer att råka klicka iväg en beställning på den senare idag ...

Texten hämtad från Adlibris beskrivning av boken.

4 kommentarer:

Pomegranate sa...

Is, mörker, kyla och isolering är väl ungefär det läskigaste som finns. Ända sedan ett olyckligt möte med Per Olof Sundmans bok om Andrés luftfärd är jag livrädd för sådana miljöer. Men jag har ju hört gott om den här. "Evig natt..." Hu! säger jag bara...

Inkling sa...

Jo men visst! Huvva! Man ryser bara man tänker på eländet. Andrés luftfärd ja. Hur kan man komma på idén att göra något sådant? Varför söka upp en plågsam skräckfylld död?

Helena (Dark Places) sa...

Jag har läst och gillat! Tror det ligger i farans riktning att även du, kära Inkling, kommer att göra det... Min recension av Dark Matter:

http://helenadahlgren.wordpress.com/2011/09/28/dark-matter-michelle-paver/

Inkling sa...

Jag läste din som vanligt inspirerande recension och när jag sedan hittade den svenska översättningen i Btj-listan (som vi bibliotekarier ofta baserar våra inköp på) kände jag att det verkligen var dags!